Geschiedenis

Met elkaar en voor elkaar, dat is typisch EDS. Geen gezeur en gewoon samen doen. De historie geeft hier veel voorbeelden van. SC EDS is op 15 juni 1945 opgericht. Voorgangers waren sinds 1920 P.H., Lotus, Ellecom en Ellecomse Boys. Waar P.H. voor stond is een grote vraag. En ook waar Lotus vandaan kwam. Bij de oprichting bestond het aanbod uit voetbal, hardlopen en gymnastiek.

In de eerste paar jaar werd er gespeeld op het in 1942 op Avegoor aangelegde sportveldje (met tribune tegen de Rijksweg aan). De kleedkamer was op de deel van een nabijgelegen boerderij. De wasgelegenheid bestond uit een melkbus met kraan eraan. De kleuren waren zwart en wit. Heel veel andere kleuren kleding waren er niet zo direct na de oorlog.

Via verschillende lokaties, onder andere in Dieren,  kreeg de club van Landgoed Middachten toestemming om op een stuk grond naast de turnhal een voetbalveld aan te leggen. In 1967 ontstond een voetbalveld conform de eisen van de KNVB. De club groeide en nam een belangrijke plaats in.

Naast het sporten was er een carnavalsvereniging en jarenlang werd het Sint Nicolaas en Team schieten georganiseerd. En uiteraard waren er vele klaverjas avonden en toernooien.

In 2005 werd het 60 jarig bestaan gevierd! De viering van het 75-jarig bestaan werd in 2020 verstoord door de Covid19 pandemie.

In de afgelopen jaren (2015 – 2023) is het huidige vitale sportpark ontstaan met een kunstgrasveld en een padelbaan, beiden met Led verlichting, jeu de boules banen en een eigen parkeervoorziening.

De open club wil graag voor iedereen mogelijkheden bieden om te sporten en te bewegen of hieraan bij te dragen. SC EDS is een leuke, ontspannen familie club waar heel veel mogelijk is. Als je wilt tenminste. Met elkaar en voor elkaar. Gewoon samen doen, typisch EDS!